Jak zmotywować się do pracy zdalnej
Jak zmotywować się do pracy zdalnej?
Z tego artykułu dowiesz się jak zmotywować się do pracy zdalnej. Poznasz 5 sprawdzonych sposobów na to, aby zwiększyć swoją efektywność pracując w modelu “Home Office”. Dowiesz się również czym jest praca zdalna, a także jakie mity narosły wokół tego pojęcia.
CZYM JEST I JAK ZMOTYWOWAĆ SIĘ
DO PRACY ZDALNEJ
Z dnia na dzień i bez przygotowania do pracy zdalnej...
Jeszcze do niedawna możliwość pracy zdalnej oferowały firmy, których zespoły były rozproszone lokalizacyjnie lub działające w specyficznych branżach, jak IT.
Jednak wraz z nastaniem pandemii COVID-19, wiele osób musiało – praktycznie z dnia na dzień – przystosować się do takiego modelu pracy. Nie tylko bez przygotowania merytorycznego, ale często także bez zapewnionych odpowiednich warunków, chociażby odpowiedniego sprzętu technicznego.
Oczywiście nie trudno się domyślać, że w takiej sytuacji, aby wykonać pracę w modelu “Home Office” należało pokonać wiele trudności.
Jesteś w domu, więc teoretycznie możesz robić wszystko
Home office może być sporym wyzwaniem. Ponieważ obowiązkiem jest nie tylko wykonanie powierzonych zadań, ale także zadbanie o nasz komfort pracy.
Istotą pracy zdalnej jest bowiem organizacja wykonania naszych służbowych obowiązków poza biurem, najczęściej w domu.
Z jednej strony to kuszące rozwiązanie, aby spędzić dzień roboczy w domowym zaciszu. Niestety rzeczywistość nie zawsze może okazać się tak kolorowa, jak nam się wydaje.
JESTEŚ W DOMU,
WIĘC NIE MÓW MI, ŻE PRACUJESZ
Mity jakie narosły wokół wyobrażenia o pracy zdalnej
Wokół pracy w domu narosło wiele mitów. Ci, którzy nie mieli okazji zasmakować tego owocu, często twierdzą, że praca w domu jest lekka i przyjemna a z pracowaniem nie wiele ma wspólnego.
Nie rzadko można również spotkać się z opinią, że praca w domu nie ma żadnych ram czasowych, ani ściśle określonych z góry wymagań, które należy spełnić. Nie obowiązuje terminowość i pracuje się jedynie w pojedynkę. Co oczywiście nie wiele ma wspólnego z prawdą.
Konfrontacja fantazji z rzeczywistością
Prawda jest taka, że każda praca – bez względu na miejsce jej wykonywania – zawsze pozostaje pracą. Oczywiście odpowiednia organizacja może sprawić, że “Home Office” stanie się naszym wymarzonym rozwiązaniem i najbardziej efektywną formą wykonywania obowiązków. Nie oznacza to jednak, że osoby pracujące w domu wykonują mniej pracy od tych pracujących w biurze.
JAK ZMOTYWOWAĆ SIĘ
DO PRACY ZDALNEJ?
Organizacja miejsca pracy kluczem do sukcesu
Osobiście pracuję w modelu “Home Office” już od kilku lat. Oczywiście wyjazdy służbowe również się zdarzają, jednak większość moich działań firmowych odbywa się zdalnie – online lub telefonicznie.
W moim odczuciu jest to model, który daje wiele możliwości i może być bardzo satysfakcjonujący. Wymaga jednak umiejętności organizacyjnych, zarządzania czasem, priorytetyzowania zadań oraz dużej samokontroli.
W związku z tym, że początki pracy zdalnej mogą niektórym sprawiać nieco problemów – przygotowałam dla Was 5 porad, które mogą znacznie pomóc w usprawnieniu pracy zdalnej.
1. Zorganizuj swoje miejsce pracy
Pracując w modelu “Home Office” sami musimy zorganizować swoje miejsce pracy. Ważne, aby była to taka przestrzeń, w której będziemy mieli możliwość swobodnego skupienia myśli, a także nieskrępowanego wykonania swoich obowiązków.
Gdy już wybierzesz odpowiednie dla siebie miejsce, jeszcze przed rozpoczęciem pracy, zastanów się – czego będziesz potrzebować, aby nie odrywać się po kilka razy od rozpoczętego zadania.
Przygotuj sobie wodę lub herbatę, zgromadź potrzebne dokumenty oraz przybory i urządzenia. W miarę możliwość usuń ze swojego pola widzenia rozpraszające Cię przedmioty.
2. Przygotuj się do pracy i wyjdź spod koca
“Home Office” zdecydowanie nie ma nic wspólnego z leżeniem całymi dniami w łóżku. Choć ciepły koc i poduszka mogą wydawać się odpowiednim miejscem do pracy, to w rzeczywistości istnieje duże prawdopodobieństwo, że leżenie w łóżku, czy nawet na kanapie – nie pozwoli nam na odpowiedni poziom skupienia naszych myśli.
Dlatego wstań z łóżka o ustalonej porze. Koniecznie ubierz się i przygotuj do pracy. Zadbaj o swoje samopoczucie i przygotuj się mentalnie na podjęcie określonych aktywności.
Pamiętaj, że nie powinniśmy mylić pracy z odpoczynkiem. Ponieważ może to zmniejszyć naszą efektywność. Dlatego codziennie przygotuj się na sumienne wykonanie zaplanowanych czynności. W pobudzeniu szarych komórek do myślenia pomocna może okazać się chociażby – poranna gimnastyka.
3. Wyraźnie oddziel obowiązki domowe od służbowych
Sprzątanie, zakupy online, planowanie wolnego czasu – te czynności zdecydowanie odłóż na później.
Podczas wykonywania obowiązków domowych, możesz ulec złudzeniu, że pracujesz zdalnie, ze względu na to, że ciągle będziesz coś robić. Niestety te czynności nie przybliżą Cię jednak do ukończenia służbowych zadań.
Poważnym zagrożeniem w wykonywaniu obowiązków domowych w trakcie czasu, jaki planowaliśmy przeznaczyć na pracę zdalną – jest czasochłonność pozornie prostych czynności. Niestety wbrew pozorom obowiązki domowe zabierają dużo czasu i energii, dlatego powinniśmy wykonywać je wg ustalonego wcześniej planu.
4. Wyłącz zbędne powiadomienia
W pracy zdalnej smartfon może być równie niezbędny, jak komputer. Niestety ilość powiadomień, jaką przeciętnie otrzymujemy na telefon może zbyt często odrywać naszą uwagę od zadania, na którym jesteśmy skupieni, a przez to skutecznie uniemożliwiać nam jego ukończenie.
Dzieje się tak, ponieważ powiadomienia, jakie otrzymujemy są bardzo intrygujące dla naszego mózgu, który lubi otrzymywać nowe informacje. W rzeczywistości jednak są one rozpraszaczami, które uniemożliwiają nam skupienie się na wykonywanej czynności.
Dlatego pamiętaj, aby w miarę możliwości wyłączyć telefon, wyciszyć dźwięk lub przynajmniej wyłączyć zbędne powiadomienia zanim rozpoczniesz pracę.
5. Działaj według ustalonego wcześniej planu
Rozplanuj swój dzień. Dąż do tego, aby Twoje cele były ambitne, ale również wykonalne. W pracy postaraj się pilnować czasu, ale unikaj sztywnych ram. Nie rozwlekaj zadań, nad którymi pracujesz, ponieważ po skończonej aktywności będziesz mieć wrażenie, że pomimo wielu godzin spędzonych w pracy, nic nie jest zrobione.
Każdego dnia podsumuj to, co udało Ci się zrobić i wyznacz zadania na kolejny dzień. Pozwoli Ci to, na sprawną kontynuację działań.
Swoje cele zapisz na kartce papieru, w notesie lub planerze. Stwórz czytelną Check-listę (czyli listę kontrolną zadań do wykonania). Dzięki temu jeszcze zanim włączysz komputer, sprawdzisz co masz w planach.
JAK ZMOTYWOWAĆ SIĘ
DO PRACY ZDALNEJ - PODSUMOWANIE
Nie przeszkadzać - tu się pracuje...
Jak już wspomniałam – w moim odczuciu praca w modelu “Home Office” daje wiele możliwości i może być bardzo satysfakcjonująca. Wymaga jednak umiejętności organizacyjnych, zarządzania czasem, priorytetyzowania zadań oraz dużej samokontroli.
Pracując we wspomnianym modelu – wyzwaniem może stać się dla nas również zachowanie odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Znam wiele osób, które nie zdecydowałyby się na taką formę pracy.
Sama jednak – uwielbiam wolność oraz dużą kontrolę życia, jaką daje ten model i na ten moment – zdecydowanie nie zamieniłabym pracy zdalnej na pracę w biurze.
Jakie jest Twoje zdanie na temat pracy zdalnej? Myślisz, że jest to przyszłościowe rozwiązanie? Czy pracujesz w tym modelu? Uważasz, że jest to forma pracy dla Ciebie?
Jestem bardzo ciekawa Twojej opinii na temat pracy w modelu “Home Office”. Podziel się w komentarzu swoimi przemyśleniami.
Jeśli artykuł był dla Ciebie pomocny lub ciekawy – podziel się tą treścią ze swoimi znajomymi w social mediach.
Jak zmotywować się do pracy zdalnej
CHCESZ WIĘCEJ?
ZAPISZ SIĘ NA INSPILETTER!
INSPIRUJĄCA PODRÓŻ PO ŚWIECIE PSYCHOLOGII BIZNESU
Wszystko masz na mailu - czytasz kiedy i gdzie chcesz!
Skrzynka mailowa – źródłem Twojej inspiracji!
Inspiletter to nie tylko źródło wiedzy na temat aktualnych trendów z biznesowego świata, ale również – prawdziwej inspiracji do tworzenia i działania!
Administratorem Twoich danych osobowych jest Milena Borkowska, prowadząca działalność gospodarczą o numerze NIP: 7123015735, o nazwie: AKADEMIA MOŻLIWOŚCI Milena Borkowska, przy ul. Słowackiego 55/1 w Poznaniu. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących praw, znajdują się na stronie: Polityka Prywatności.
Twoje dane traktujemy z należytym szacunkiem. Twój adres email i dane osobowe będą bezpieczne w naszej bazie danych. Nie przekazujemy tych informacji osobom niepowołanym, ani ich nie odsprzedajemy. W każdej chwili możesz wypisać się z listy lub zaktualizować swoje dane. Masz także prawo żądać dostępu do swoich danych, ich zmiany/usunięcia.