Czym jest SEO?
Dowiedz się czym jest SEO! Artykuł wyszczególnia oraz opisuje różnice pomiędzy bardzo ważnymi pojęciami w marketingu internetowym, takimi jak: SEO, SEM oraz pozycjonowanie.
Choć dziś często korzysta się z nich zamiennie, to jednak nie są to synonimy i pod każdym z tych pojęć kryje się pewna różnica. Z tego artykułu dowiesz się – jaka…
Gotowa/y? Zaczynajmy! 🙂
SEO A POZYCJONOWANIE
Search Engine Optimization (SEO) a pozycjonowanie
Moi Klienci, którzy chcą, aby ich strona była widoczna w wynikach wyszukiwania często nie potrafią nazwać tego, jaka usługa ich interesuje. Wszystko za sprawą tego, że wiele nazw stosuje się dziś zamiennie dla określenia usługi mającej na celu poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, choć nie zawsze jest to poprawne.
Pamiętasz jeszcze takie stwierdzenie z podstawówki, że każdy kwadrat jest prostokątem, ale nie każdy prostokąt jest kwadratem? Troszkę tak jest również z SEO i pozycjonowaniem.
Każde SEO to pozycjonowanie, ale nie każde pozycjonowanie to SEO.
Dlatego, że SEO jest jednym z elementów pozycjonowania, ale pozycjonowanie to nie tylko SEO. Pozycjonowanie jest pojęciem znacznie szerszym od definicji SEO.
Czym jest Search Engine Optimization, czyli SEO?
Zacznijmy od tego czym jest SEO. Search Engine Optimization (SEO) jest optymalizacją strony internetowej pod algorytm wyszukiwarki internetowej. Strony optymalizuje się głównie pod kątem najpopularniejszej wyszukiwarki, czyli Google.
Taka optymalizacja strony internetowej to działania, które wykonuje się bezpośrednio na stronie internetowej, którą chcemy wypromować w wyszukiwarce.
Będą to więc wszystkie działania (wykonywane w obrębie danej strony internetowej), które będą miały na celu pozyskania wartościowego ruchu w witrynie oraz polepszenia wyniku, jaki dana strona osiąga w wyszukiwarce.
SEO to działania, które wykonujemy w obrębie danej strony internetowej, takie jak:
– techniczna optymalizacja strony internetowej (np. pod kątem szybszego ładowania się strony);
– wdrożenie wersji strony responsywnej na urządzenia mobilne;
– wdrożenie certyfikatu SSL (w tym aktywowanie na stronie protokołu HTTPS);
– dodanie danych teleadresowych do strony internetowej;
– zadbanie o utworzenie przyjaznych linków dla poszczególnych podstron;
– tworzenie przekierowań 301 w obrębie danej strony internetowej, w szczególności celem unikania wyświetlania błędu 404 lub utraty dotychczasowych wyników pozycjonowania;
– kreacja treści (w tym nagłówków) zawierających odpowiednie natężenie fraz kluczowych adekwatnych dla danej branży;
– tworzenie unikalnych tekstów i eliminacja ewentualnych duplikacji treści;
– optymalizacja grafik oraz zdjęć na stronie internetowej (odpowiednia kompresja rozmiarów plików oraz dodanie atrybutów alt do obrazów);
– pozostała optymalizacja treści na stronie internetowej pod kątem SEO (tekstów, grafik oraz zdjęć);
– stworzenie prostej i logicznej architektury strony internetowej (zgodnej z zasadami UX, czyli User Experience);
– uwzględnienie linkowania wewnętrznego (celem wzmocnienia widoczności słów kluczowych w Google);
– poprawne skonstruowanie metadanych, czyli meta tagów strony internetowej.
SEO a pojęcie optymalizacji
Działania SEO utożsamiane są również z pojęciem optymalizacji, ponieważ skupiają się wokół optymalizacji strony internetowej pod kątem wyglądu i układu, nawigacji, treści, czyli contentu (zarówno treści pisanej, jak i obrazów oraz filmów), a także optymalizacji kodu strony.
SEO to optymalizacja strony internetowej pod kątem algorytmu wyszukiwarki internetowej.
Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie to oczywiście działania podejmowane celem zwiększenia widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Czyli poprawa “pozycji” w wynikach wyszukiwania.
SEO i pozycjonowanie mogą wydawać się więc pojęciami praktycznie tożsamymi ze względu na to, że w obu przypadkach celem jest polepszenie wyników danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania przeglądarki.
Istnieje jednak prosty wyróżnik tych dwóch pojęć. Pozycjonowanie jest pojęciem szerszym niż SEO.
Pozycjonowanie to zarówno działania, które wykonujemy w obrębie danej strony internetowej (SEO), jak i te które wykonujemy poza jej obrębem, takie jak:
– link building (linkowanie zewnętrzne), czyli zdobywanie dobrych jakościowo linków (odnośników) z innych witryn do tej którą pozycjonujemy;
– content marketing, czyli odpowiednio przemyślane i zaplanowane tworzenie wartościowych treści z odpowiednim doborem słów kluczowych (SEO copywriting, planowanie słów kluczowych, odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi, a także cała strategia content marketingowa);
– analiza działań konkurencji, a także audyt pozycjonowanej strony pod kątem SEO (zgodności z wytycznymi Google), czyli analityka internetowa.
Pozycjonowanie jest pojęciem szerszym niż SEO
Pomimo tego, że obecnie wiele osób stosuje zamiennie pojęcie “pozycjonowania” oraz “SEO” – twierdząc, że są to pojęcia tożsame, to nie jest to jednak poprawne.
Przemawia do mnie szczególnie fakt, iż przyjmując pozycjonowanie za pojęcie tożsame z pojęciem SEO – uwzględnia się wtedy podział SEO na “on-page SEO” oraz “off-page SEO”, co sugeruje, że podział ten domaga się rozróżnienia nawet wśród osób, które oba terminy stosują zamiennie.
Warto więc jeszcze raz podkreślić, że SEO i pozycjonowanie nie są pojęciami równoważnymi, choć obydwa odnoszą się do wyników wyszukiwania oraz pozycji danej strony w wyszukiwarce internetowej. Jednak w ich zakres wchodzą inne działania.
SEO A SEM
Co to jest SEM i czym różni się od SEO?
SEM, czyli Search Engine Marketing to marketing w wyszukiwarkach internetowych. Będą to więc wszystkie działania promocyjne, które mają na celu osiągnięcie widoczności danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania przeglądarki internetowej.
SEM jest więc pojęciem szerszym od SEO, a także pojęciem szerszym od całego pozycjonowania. Pojęcie SEM obejmuje działania pozycjonowania, a ponadto działania marketingowe związane z płatnymi reklamami w wyszukiwarce, które wiążą się z płatnymi kliknięciami w link strony (PPC – Pay Per Click).
Bezsprzecznie można więc powiedzieć, że działania SEM obejmują całość prac związanych z marketingiem internetowym w wyszukiwarkach internetowych (głównie w wyszukiwarce Google). Natomiast działania pod kątem SEO skupiają się wokół optymalizacji stron internetowych pod kątem algorytmu wyszukiwarki.
Więcej ciekawych informacji w tematyce SEM
Reklamę SEM nazywa się dziś marketingiem XXI wieku. Nie ma co się temu dziwić, skoro obecnie Internet odgrywa coraz większą rolę w codziennym życiu. Naturalnym zjawiskiem wydaje się więc być to, że marketing internetowy odgrywa coraz większą rolę w zakresie działań promocyjnych coraz większej ilości branż.
Reklama SEM jest idealną okazją do osiągnięcia jak najlepszych wyników odwiedzin naszej strony internetowej, ponieważ umożliwia skierowanie jej treści do konkretnej grupy odbiorców. Narzędziem, któremu warto przyjrzeć się bliżej w kontekście reklamy SEM jest oczywiście Google Ads (poprzednio Google AdWords).
System reklamowy Google Ads
System Reklamowy Google Ads umożliwia reklamowanie naszej strony internetowej za pomocą wyświetlania w wyszukiwarce Google tzw. linków sponsorowanych. Dodatkowo linki sponsorowane możemy wyświetlać również na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense.
Zatem wyróżnić możemy dwa główne sposoby tworzenia linku sponsorowanego w narzędziu Google Ads, a mianowicie:
- określając słowa kluczowe (po ich wpisaniu w wyszukiwarkę zostanie wyświetlona nasza reklama). Mamy tutaj możliwość skorzystania z różnych “dopasowań słów kluczowych” celem optymalizacji naszej reklamy w wyszukiwarce;
- poprzez wybór witryn internetowych, na których wyświetlona zostanie nasza reklama.
CZYM JEST SEO - PODSUMOWANIE
Różnica pomiędzy SEM, SEO a pozycjonowaniem
Konkludując – zarówno Search Engine Optimization (SEO) i pozycjonowanie – są działaniami, które mają na celu poprawę widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania przeglądarki internetowej. Jednak pojęcia te nie są tożsame. Pozycjonowanie jest pojęciem znacznie szerszym.
Podobnie, jak SEM jest pojęciem szerszym niż pozycjonowanie. Search Engine Marketing (SEM) to działania obejmujące dodatkowo działania marketingowe związane z płatnymi reklamami w wyszukiwarce internetowej (PPC – Pay Per Click).
Jakie jest Twoje zdanie na temat SEM? Czy korzystasz z płatnych reklam w wyszukiwarce? Czy optymalizujesz swoją stronę internetową pod algorytm wyszukiwarek internetowych?
Jestem bardzo ciekawa Twojej opinii w kwestii tematyki poruszonej w niniejszym artykule. Jakie definicje przemawiają do Ciebie najbardziej, a także co myślisz na temat marketingu internetowego.
Jeśli artykuł był dla Ciebie pomocny lub ciekawy – podziel się tą treścią ze swoimi znajomymi w social mediach.
CHCESZ WIĘCEJ?
ZAPISZ SIĘ NA INSPILETTER!
INSPIRUJĄCA PODRÓŻ PO ŚWIECIE PSYCHOLOGII BIZNESU
Wszystko masz na mailu - czytasz kiedy i gdzie chcesz!
Skrzynka mailowa – źródłem Twojej inspiracji!
Inspiletter to nie tylko źródło wiedzy na temat aktualnych trendów z biznesowego świata, ale również – prawdziwej inspiracji do tworzenia i działania!
Administratorem Twoich danych osobowych jest Milena Borkowska, prowadząca działalność gospodarczą o numerze NIP: 7123015735, o nazwie: AKADEMIA MOŻLIWOŚCI Milena Borkowska, przy ul. Słowackiego 55/1 w Poznaniu. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym przysługujących praw, znajdują się na stronie: Polityka Prywatności.
Twoje dane traktujemy z należytym szacunkiem. Twój adres email i dane osobowe będą bezpieczne w naszej bazie danych. Nie przekazujemy tych informacji osobom niepowołanym, ani ich nie odsprzedajemy. W każdej chwili możesz wypisać się z listy lub zaktualizować swoje dane. Masz także prawo żądać dostępu do swoich danych, ich zmiany/usunięcia.